Jens Nielsen Hekkenfeld + Mette Pedersdatter

Children  ‎(No children)‎

Parents Grandparents
Zoom in/out on this box.Links to charts, families, and close relatives of this person. Click this icon to view this page, starting at this person.
Jens Nielsen Hekkenfeld ‎(I2180)‎
Birth about 1726 26 34
Zoom in/out on this box.Links to charts, families, and close relatives of this person. Click this icon to view this page, starting at this person.
Niels Hekkenfeld ‎(I2177)‎
Birth about 1700
Death about March 1778 ‎(Age 78)‎ Age: 78 -- Lydum Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
F877
Zoom in/out on this box.Links to charts, families, and close relatives of this person. Click this icon to view this page, starting at this person.
Kirsten ‎(Formentlig)‎ ‎(I2178)‎
Birth about September 1691
Death about January 1762 ‎(Age 70)‎ -- Lydum Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK

Zoom in/out on this box.Links to charts, families, and close relatives of this person. Click this icon to view this page, starting at this person.
Mette Pedersdatter ‎(I2165)‎
Birth -- Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
Death about December 1793 ‎(Age 92)‎ Age: 92 -- Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
Zoom in/out on this box.Links to charts, families, and close relatives of this person. Click this icon to view this page, starting at this person.
Peder Smed ‎(I2167)‎
Birth 1663
Death after 23 June 1715 ‎(Age 52)‎ Age: 52 y -- Hallum, Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK
F875



Family Group Information   (F1841)
MarriageReligious Marriage
7 November 1748 Kvong Sogn, Vester Horne Herred, Ribe Amt, DNK


Show Details Note: 1748 d. 7 nov. Trol. 17 okt. Jens Nielsen af Lydom sogn og enken Mette Pedersdatter af Hallem. Forlovere Niels Hekkenfeldt af Lydom og Poul Sørensen af Hallem.
Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.




Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.Kvong kirke. Foto: Vagn Wonsbek. Museet for Varde By og Omegn.

Show Details Note: Bygningen

Koret og skibet er romanske, tårnet fra senmiddelalderen og våbenhuset fra 1851. I tårnet ses murankre fra 1927 og 1797. Fra 1797 ses desuden initialerne for den da nyligt afdøde ejer af kirken, Hans Smith ‎(”HS”)‎, og hans hustru Karen Sophie Fogh ‎(”KSF”)‎. De er sandsynligvis sat op efter bestilling fra enken, som ønskede et synligt minde om sin mand.

Kirkegården er omkranset af markstensdiger, som ifølge sagnet blev til ved at en kæmpe, som stod ved Lyne kirke, kastede en sten efter kirken. Stenen landede ved præstegården og blev lagt som den første sten i diget. Kirkens vartegn i dag er de stærkt hældende piller i indgangsportalen til kirkegården.


Paul Høms farvestrålende udsmykninger

I 1952-53 blev kirken udsmykket med fresker, glasmalerier, alterbilleder og en gobelin af den bornholmske kunstner Paul Høm, som også har lavet glasmalerierne i Ribe Domkirke. Det er i høj grad Høms farverige udsmykning, der giver kirken dens særegne udtryk. Udsmykningerne har alle nytestamentlige motiver.

Glasmalerierne forestiller ’Besøgelsen’, repræsenteret ved henholdsvis Maria ‎(østvinduet)‎ og ærkeenglen Gabriel ‎(vestvinduet)‎. Freskerne forestiller Påskemorgen, Julenat og Livets port ind til Guds rige og det evige liv. På altertavlen, der oprindeligt er fra omkring 1600, er blikfanget i dag Høms billede af Nadveren og det slagtede påskelam. Det ledsages af malerier af Julius Koch fra 1752, herunder Opstandelsen i toppen af tavlen.


Helgengrav

Foruden det moderne islæt har kirken en del inventar fra middelalderen, renæssancen og barokken. Det romanske alterbord indeholder en såkaldt helgengrav. Under en rødgrå dæksten i midten af alterbordspladen findes således resterne af en lille relikvieæske i bly på 5x3 cm. Relikvieæsken er dog tom.



Last Change 12 October 2019 - 12:30:25 - by: Lodberg